Hvordan ser fremtidens arbejdsplads ud? Hvilken indflydelse har digitaliseringen og teknologi på arbejdsmarkedet? Dette er spørgsmål, som vi kigger på nedenfor, når vi gennemgår de seneste tendenser for fremtidens arbejdsplads i Danmark.
Danmark er et land hvor mange allerede arbejder hjemmefra. Især i den seneste tid har mange folk tilbragt arbejdsdagene i hjemmets trygge rammer, og det har ført til at flere danskere generelt vil arbejde mere hjemmefra i fremtiden. Det gælder i hvert fald, hvis du spørger arbejderne selv.
En undersøgelse:https://avisendanmark.dk/artikel/ny-undersøgelse-danskerne-ønsker-at-arbejde-mere-hjemmefra viste for nyligt at tre ud af fire af de adspurgte føler at de arbejder mindst lige så effektivt fra hjemmets trygge rammer som de gør på kontoret. Over halvdelen af de adspurgte kan også forestille sig flere møder online, mindre rejseaktiviteter, digitale videreuddannelser og lignende.
Traditionelt set har det mest af alt været store danske virksomheder, som bruger software som ERP og CRM. En undersøgelse:https://www.computerworld.dk/art/246587/digitaliseringen-halter-i-erhvervslivet-kun-lige-over-halvdelen-af-danske-firmaer-med-over-10-ansatte-fakturerer-elektronisk-og-kun-40-procent-har-et-erp-system af betalingsrådet under Nationalbanken viser at kun fyrre procent af virksomheder i Danmark med mere end 10 medarbejdere bruger ERP, mens lidt færre end det anvender CRM-systemer. Den samme undersøgelse viser at omkring halvfjerds procent af de store danske virksomheder med mere end 250 ansatte anvender et CRM-system til arbejdsgangen.
Det billede kommer til at se anerledes ud i fremtiden. Vi kommer ind i en intelligent æra, hvor alt fra små firmaer til globale virksomheder vil implementere et crm system til at skaffe kunder og at bibeholde dem. Takket været Customer Relationship Management kan virksomheder levere bedre kundeoplevelser, og opnå brugbare data til generelt at forbedre hele virksomheden.
Faktisk estimerer Gartner at det globale CRM-marked vil vokse med en samlet årlig vækstrate på 13,7 procent i 2021, og dette er forbundet med at virksomhederne har haft svært ved at følge med. Blandt andet skifter kunderne købsvaner konstant, og derfor er det nødvendigt at have et system som CRM til at kunne analysere data.
Når der tales om teknologi og fremtidens arbejdsplads, er det ikke til at komme uden om temaet med robotter. Der er ingen tvivl om at vi vil omgås med robotter i fremtiden, men vil de stjæle folks arbejde?
Rapporten ”Fremtidens arbejdsmarked” peger på at omkring 650.000 danskere kan forvente at deres job vil ændre sig på baggrund af de nye teknologier. Den rapport er udarbejdet med analyse af tal fra Danmarks Statistik fra perioden mellem 2011 og 2015.
Rapporten konkluderer at folk med erhvervsfaglig uddannelse eller helt uden uddannelse, sidder med en høj risiko for, at deres job kan blive overtaget af robotter i fremtiden. Det sker potentielt i forbindelse med nedlæggelse af jobfunktion, eller at jobbeskrivelsen ændres på grund af den nye teknologi.
Fremtidens digitalisering øger også fokus på de bløde kompetencer som fx empati og sociale evner. En undersøgelse fra finanssektoren peger på at størstedelen af virksomhederne vægter ”forståelse af kundeoplevelsen” højest. I top tre over vigtigste kompetencer i finanssektoren finder vi også sociale evner samt tilpasningsevne.
Det gælder ikke kun finanssektoren. Nu til dags arbejder vi i større grad på kryds og tværs af afdelinger, og det kræver bløde kompetencer som evne til at skabe relationer. Derfor vil der være et stort fokus på medarbejdere med bløde kompetencer på fremtidens arbejdsmarked.
CATEGORY: Teknologi i fremtiden
Copyright 2025. NsThemes WordPress Theme.